Arrangement den 6. februar: Anvendelsen af virtuel hovedforhandling i voldgiftssager

25.01.2023

I regi af Voldgiftsforeningen begynder vi 2023 med et arrangement den 6. februar 2023 kl. 15.00 om et vigtigt og aktuelt emne: Anvendelsen af virtuel hovedforhandling i voldgiftssager.

Brugen af digitale hjælpemidler har de senere år vundet indpas i både internationale og nationale voldgiftssager. Anvendelsen af virtuel hovedforhandling i voldgiftssager er et emne, som optager mange og deler vandene, og som rejser spørgsmål om fundamentale retssikkerhedsprincipper. Hvor der er klare praktiske fordele, er der også faldgruber. Ved dette arrangement belyser vi den retlige ramme for anvendelsen af virtuel høring og fremdrager positive og negative erfaringer. Med andre ord klæder vi deltagerne på til at navigere i de nye muligheder og rådgive om brugen heraf.

Emnet belyses ved indlæg fra forskellige perspektiver, og herefter lægger vi op til debat.

Program:

15.00Velkomst

15.10

”Virtual hearing – key findings and best practice”
v/Bruno Gustafsson, Roschier i Stockholm

16.00Pause

16.15

”Brugen af digitale hjælpemidler og virtuel hovedforhandling i regi af Voldgiftsinstituttet”
v/ generalsekretær Steffen Pihlblad

16.35

”Erfaringer med brugen af virtuel hovedforhandling”
v/ advokat Torben Bondrop, Plesner

16.55

”Erfaringer med brugen af virtuel hovedforhandling”
v/ advokat Dan Stampe-Terkildsen, Lundgrens

17.10Modereret debat om brugen af virtuel hovedforhandling

17.40Networking

Bruno Gustafsson er Senior Associate hos Roschier i Stockholm og medforfatter til den nyligt udgivne antologi ”Digital Hearing” (se mere her), som indeholder en samling af dybdegående indlæg fra anerkendte dommere, voldgiftsdommere og advokater, der beskæftiger sig med spørgsmål relateret til brugen af virtuel hovedforhandling. Bogen fokuserer på fordele og ulemper, dos and don'ts samt praktiske spørgsmål om, hvordan man bedst planlægger, organiserer og eksekverer en effektiv virtuel hovedforhandling, der ikke går på kompromis med grundlæggende retssikkerhedsgarantier, herunder due proces.

Arrangementet er pointgivende, og der udleveres kursusbeviser.

Arrangementet afholdes hos Plesner, Amerika Pl. 37, 2100 København.

Tilmelding senest den 30. januar 2023 til Marianne Nellemann Skov, mns@plesner.com.

keyboard_arrow_up